Aanmelden weekbrief!

Wilt u de weekbrief digitaal ontvangen? Mailt u dan naar
info@alettajacobsschool.nl met de volgende gegevens:


  • Naam ouder(s)
  • Naam kind(eren)
  • Groep kind(eren)
  • Welk e-mailadres
Kalender
<< jun 2017 >>
mdwdvzz
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Tips voor thuis!

 

 

 

Tafels leren:

De komende periode gaan we naast het automatiseren van de plus en minsommen ook de tafels uit ons hoofd leren. Gewoon ouderwets stampen dus!

De methode gaat uit van handig rekenen: leer de dubbelen: als je weet wat 2×2 is, weet je ook wat 4×2 is (het dubbele) en 8×2 is daar dan weer het dubbele van. 
6×2 is het dubbele van 3×2.
1x en 10x weten ze al heel snel.
5x is de helft van 10x
dan heb je eigenlijk al bijna de hele tafel gehad: blijven over 7x en 9x.
9x is 1x minder dan 10x
en 7x is of 1x minder dan 8x of 1x meer dan 6x.

Zo wordt de tafel opgebouwd zodat de kinderen begrijpen wat ze doen, wanneer dat het geval is komt het stampen aan de orde. In de klas zullen we dat zoveel mogelijk met bewegingen doen, stampen, klappen, springen, noem maar op. In de klas hangen we een tafel”diploma”poster op. We leren de tafels 1 tot en met 10. Voor de liefhebbers zullen de tafels van 11, 12, 25 en 100 er ook op komen te staan.

In de weekbrief zullen we aangeven wanneer de kinderen de tafels moeten kennen.  Ze moeten de tafel vlot kunnen opdreunen maar ook losse sommen vlot kunnen beantwoorden.

 

oefenen: op ambrasoft via de schoollink
er zijn diverse apps voor op een tablet
en op youtube zijn er ook tafelliedjes te vinden


http://www.tafelsoefenen.nl/ is een site met tafels in spelvorm


Heb je een tijdje geoefend en wil je kijken of het op voldoende niveau is? 30 sommen in 2 minuten, dat is ongeveer de bedoeling.
op de site:

www.tafeltjesleren.nl

kun je kiezen: of 10 sommen maken, of in 2 minuten sommen maken. (hou er wel rekening mee dat het intypen ook tijd kost).

 

Veel succes met oefenen!

 

Automatiseren!rekenen-met-indexcijfers-150x150

Automatiseren????

Wat is dat?

 

 

Automatiseren betekent dat je de oplossingsmethode heel snel kan uitvoeren.

Memoriseren betekent dat je het al weet zonder te hoeven rekenen ( zonder de oplossingsmethode toe te passen) 

Een voorbeeld: Hoeveel is 13 – 5 =
Automatiseren: binnen 3 seconden kunnen rekenen: 13 – 3 = 10  en 10 – 2 = 8
Memoriseren: 13 – 5 = 8. Dan weet je het gewoon. 

Waarom is dit nu zo belangrijk? Omdat het rekenen in je verdere leven gepaard gaat met steeds grotere getallen en je maar beschikt over 10 vingers 😉

In de klas zijn we begonnen met het maken van tempotoetsen. 
In 2 minuten moeten de kinderen 30 sommen goed kunnen maken, dat is het doel.

Achter in de klas hangt een sommen-meetlat. De knijper staat nu op 15. Dat is het gemiddelde van de groep nu. We willen naar de 30!! Dat is ons gezamenlijke doel. U kunt uw kind stimuleren door af en toe te vragen: “Hoeveel sommen had je goed?” en: “Hoe hoog staat de meetlat?” 

HOE KUNT U THUIS AAN DE SLAG!?

Spelletjes doen om te oefenen:

-rol met 2 dobbelstenen. maak + en – sommetjes. Laat de kinderen die sommen met stift op kaartjes schrijven, op de voorkant de som, op de achterkant het antwoord. Flitsen maar om te controleren of uw kind snel de antwoorden weet.
-Oefen verdubbelen en halveren; overal waar maar kan, in de auto, tijdens de afwas, anywhere… hoeveel is het dubbele van 6, wat is de helft van 18? enzovoort. Verdubbelen en halveren is ook heeeeel erg belangrijk voor het leren van de tafels. Daarover later meer.
-Kijk op www.onlineklas.nl kies daar “oude site” met het icoontje van het verkeersbord. En oefenen maar. We doen deze spelletjes ook in de klas dus de kinderen weten hoe het moet.